Istoria căii ferate Ploiești Sud-Măneciu

Ca urmare a dezvoltării economice puternice de la sfârșitul secolului al XIX-lea a zonei Văii Teleajenului, autoritățile locale vremii au pus în discuție realizarea unei căi ferate care să lege Vălenii de Munte de Ploiești. După o serie de dezbateri, autoritățile județene au hotărât să realizeze o cale ferată privata pe ruta Ploiești,  Blejoi, Scăeni, Lipănești, Măgurele și Valenii de Munte.

gara-din-ploiesti-1512 Gara din Ploiești Sud la începutul sec. al XX-lea

u toate că lucrările la calea ferată au început în 1904, întregul tronson de aproximativ 50 de kilometri a fost terminat în 1918. Demararea lucrărilor și data de punere în exploatare a tronsoanelor s-a realizat în mai multe etape: în 1908 au fost gata cei 33 km dintre Ploiești și Vălenii de Munte, în 1914 au fost puși în exploatare 10 km  între Vălenii de Munte și Homorâciu iar în 1916 a fost terminată și porțiunea Homorâciu – Măneciu (8 km). Ca urmare a primului război mondial, tronsonul dintre Măneciu și Homorâciu a fost dat în exploatare abia în 1918. În timpul ocupaţiei germane din timpul primului război mondial (1916-1918), germanii au continuat lucrările de cale ferată normală de la Homorâciu până la Măneciu, podurile de peste râurile Secuianca, Valea Mare și Crasna fiind realizate în mare parte cu tehnologie și forță de muncă germană. Din Măneciu a fost prelungite și liniile de decovil de pe Valea Telejenelului până La Valea Stânii şi pe Teleajen până la Cheia.

gara valenii de munte si trenul Maneciu-Ploiesti Gara din Vălenii de Munte și trenul cu aburi

Exploatarea căii ferate a fost efectuată de către societatea Căile Ferate Ploiești Valeni (CFPV). Linia ferată a fost la început deservită de locomotive cu abur și vagoane de marfa pentru trasportul de bunuri iar pentru calatori de trei automotoare cu abur și remorcile aferete. Îcepând din 1935 pe tronsonul Ploiești Nord – Măneciu au fost folosite  automotoare diesel electrice și remorci realizate de ASTRA – Arad.

automotor Ploiesti-Maneciu automotor din perioada interbelică de pe linia Ploiești Sud-Măneciu

Realizarea gărilor principale precum cele la Ploiești Nord și Vălenii de Munte au fost încredințate arhitectului italian Bernaducci. Gara din Ploiești Nord realizată de arhitectul italian  are și acum un aspect monumental, având fațada din piatră și cărămidă. Inițial, clădirea era mult mai mică decât în prezent, având un singur corp central.

gara de nord din ploiesti Gara din Ploiești Nord (formula inițială)

gara de nord in 1937 Gara Ploiești Nord în 1937 (după extindere)

Același arhitect italian a realizat și gara din Vălenii de Munte, care semăna foarte mult cu cea din Ploiești Nord.

Gara si peronul din Valenii de Munte Gara din Vălenii de Munte în perioada interelică

Cutremurul din 1977 a avariat gara din Vălenii de Munte care a fost demolată ulterior și construită una nouă care există și în prezent.

gara valenii de munte_dupa cutremur Gara din Vălenii de Munte, după cutremurul din 1977

gara valenii de munte Gara din Vălenii de Munte, anii 1980

O data cu instaurarea republicii populare de către comuniști linia ferată dintre Ploiești și Măneciu a fost naționalizată. În perioada comunistă ruta a fost intens folosită de către muncitorii navetiști de pe platformele industriale din Ploiești și elevii din zonă. După 1989 traficul pe calea ferată s-a redus simțitor, în cele din urmă în anul 2012 compania națională CFR Calatori S.A. a decis să anuleze toate trenurile de călători pe această linie, din cauza nerentabilității lor.

tren personal Ploiesti Sud-Maneciu trenul personal Ploiești Sud-Măneciu pe podul de peste râul Crasna

Ulterior, la 2 ani de la închiderea liniei ferate, din 23 noiembrie 2014, Transferoviar Grup deține dreptul de utilizare a acestei căi ferate pentru transport de călători.

viaduct Crasna_Izvoarele trenul privat Ploiești Sud-Măneciu pe podul de peste râul Crasna (sursă foto: Carpathian Dream)

Surse:

Republica Ploiești

PH Online

Carpathian Dream

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>